onsdag 28 januari 2009

Blommor i myntinkastet...

Detta inlägg kommer tillägnas konstnären Hieronymus Bosch. B0sch betraktades som en av medeltidens märkligaste och mest urflippade konstnärer. Han använde ett symbolspråk i sina målningar som enligt mig innehåller sjukt mycket humor. Hans konst har genom historien diskuterats p.g.a sitt provocerande innehåll, med bl. a Jesus gestaltat bland monster. Jag mötte denna ”triptyk” (tredelad målning) i en bok när jag pluggade konst och föll pladask! Den e så sinnessjuk å härlig på samma gång. De tre delarna symboliserar himmel (Edens lustgård), jorden (världen före syndafloden) och helvetet. Jag ser det som min odelade uppgift att sprida denna klenod vidare. Så håll till godo!
The Garden of Earthly Delights år 15005.
(Bilden är lånad från home.actlab.utexas.edu)
Detta är en liten förstoring av den mittersta delen (världen innan syndafloden). Här tycks ingen form av normativt beteende existera. Tänk om alla människor i vårt samhälle skulle glömma bort allt vad norm heter. Kanske är detta vad man skulle möta. Alla skulle genast klä av sig nakna, inta ett barns rörelsemönster, kravla på marken med en jätte-jordgubbe och helst stå på händer, hela tiden. MEN TROLIGAST skulle man ta tillfället i akt och plocka några blomstjälkar och snabbt som ögat skulle man sticka blommorna i rumpan på en intet ont anande person som ligger på knä! Blommor är ju så mycket roligare än mynt....
Som en liten parantes hänger detta konstverk på "Lärarhögskolan". Man kan ana vem konstnären har hämtat inspirationen ifrån, eller vad säger ni? Är det bara jag som ser likheterna med Boschs verk, fast i en mer urban tappning?

2 kommentarer:

prylpinglan sa...

jag har sett den där målningen/fotot eller va de nu är i skolan... men visste inget om den där Bosch... men usch jag tycker samtliga bilder är obehagliga och konstiga... å humorn är så sjuk att de är konstigt de med... haha vilken tur att smaken är som baken, full med blommor!

Anonym sa...

Elelelelej vad roligt med din nya blogg.
Vad intressant och underbar Boschs målning e....så mycket detaljer. Man skulle kunna titta på den en hel dag och ändå fortsätta upptäcka nya detaljer....love it.
Ok, dagens fråga.
Vad har Boschs version av Eva och habesh kvinnan gemensamt???? Hahaha

Längtar till nästa inlägg...tjoohoo!