fredag 30 januari 2009

Gud v.s "det nya året"

I ena hörnan har vi Gud den allsmäktige. I den andra hörnan har vi "det nya året". Booong! I den här delen av världen där vi befinner oss har världsreligionerna fått en allt svagare ställning. Jag är övertygad om att det inte betyder att människor "tror" mindre. Däremot verkar man tro på andra saker en en allsmäktig gud. Vad eller hur man tror påverkar givetvis den egna livsfilosofin och bör enligt mig vara personligt. De österländska traditionerna: yogan, meditationen och kampsporter har istället växt sig starka. Vilket ligger helt i linje med den individualiserade kulturen som växt fram i Sverige. För tydlighetensskull ska jag beskriva vilken innebörd jag lägger i ordet tro; Jag ser det som ett ord som betyder att man har tagit ställning till något utöver det allmänna, materiella. Tron blir ett verktyg i livets utmaningar. Spännviden går från den djupt religiösa till den som tror på tankenskraft. Med andra ord tror jag inte att jag har träffat någon som inte tror. Jag fikade med E igår och vi kom båda fram till att vi under december har längtat till det nya året. Varför? Jo, därför att vi har längtat efter en nystart/ny chans till mycket. Det var då jag kom på det! Alla nyårslöften och den stora festen man har på årsskiftet handlar om en sak; en stark tro. Nyårsafton är en ritual där vi på ett tydligt sätt sätter punkt och vänder blad i boken. Det nya året betyder just nytt kapitel. Som jag nämnde tidigare kan tron ses som ett verktyg när livet känns svårt. Det är ju anledningen till att alla löften om en sundare, gladare tillvaro kommer på denna natt. Ritualen planeras väl. Nya kläder inhandlas. God mat ska ätas. Man dricker skumpa bland nära och kära. Komponenterna för ett bra avslut och början på det nya blir viktigt. Tron på det nya året har många likheter med den till Gud. Den har en kärleksfull och förlåtande karaktär. Under ritualen på nyårsnatten är det nämligen ok att dra ett streck över det som har varit.. om man vill. Även de mest deprimerande, pessimistiska och bittra tankarna tror jag drar lite på smilbanden inför tanken på det nya. Och så fort det nya året inte inbringar det man har tänkt sig eller kommer med dåliga nyheter, finns alltid hoppet och tron på nästa år.... I vårens, vinterns och den heliga sommarens namn. Gott nytt år.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du är så klok min vän... från och med nu tror jag på dig! Ja det gör jag!

Anonym sa...

Jag tror på dig också, dæremot har jag tappat tron på fiskelyckan hær i norge, plus att kaffet tagit slut, vilket ær mycket værre æn att filtret ær slut. som tur ær kan man køpa starkøl i vanliga butiker i norge så den kommer inte att sina... ses snart! /Boni and brothers

Anonym sa...

Vilket fint och bra inlägg. Mycket tänkvärt. Så länge man inte gett upp har man väl en tro? Visst säger man att det sista som lämnar människan är hoppet? Är det hoppet eller tron? Eller är det samma sak? Man måste ju ha en tro på hoppet för att inte ge upp, alltså borde tron vara det sista som lämnar oss? Du sätter så mycket griller i mitt huvud min vän! Roligt också att båååååni kommenterat! :) Kramar/Helena

Anonym sa...

sv: Tackar så mycket, jag tror också på Kinderfrisyrerna. Det kommer nog bli en stor hit :D Keep tuned for more excitingideas from the crazy world of Jillieism.

/Jillie

Anonym sa...

Mmm så filosofiskt :) Man kanske skulle ta och dela upp den i fler kapitel så att man inte behövde vänta så länge på nyår, man kan ha ett vid påsk, ett vid midsommar, ett vid alla helgonsdag. Vid varje ny kapitel får man stryka streck över den tid som gått (om man vill) ta nya tag (om det behövs) åter hämta sig för den nya perioden med kraft och energi. Då skulle man kunna planera bättre, om det är något man tänkt göra så säger man innan kapitel ett tagit slut ska jag ha gjort det här mm man kan göra kapitel avslut och skriva ner vad man inte hann göra och vad som ska prioriteras inför nästa. eller nåt.