onsdag 18 november 2009

Om att vara vuxen

Jag minns varför vuxen livet lockade mig som barn. Tänk att få köpa godis precis när man vill. Tänk att få vara uppe om kvällarna precis hur länge man vill. Sen växte jag upp till en ålder som av de flesta räknas som en vuxen ålder. Ibland när jag går och handlar kommer jag på hur priviligerad jag är som inte behöver fråga någon om lov när jag köper någon godisbit. Det är så härligt att ha egna pengar.
Men ganska ofta känner jag mig inte så stor. Utan ganska liten. Att vara vuxen är så lustigt på det viset. Som en illusion. Vad är egentligen skillnaden mellan att vara vuxen och att vara barn? Utseendemässigt ja. Men annars då? Man känner ju samma känslor och behovet av att lära sig nya saker slutar ju inte när man tar studenten direkt. Man är i behov av kärlek......
Som barn upplevde jag begränsningar pga. att vuxna satte regler. Så jag tänkte ofta att när man blir vuxen då blir man fri att göra vad man vill. Jag längtade efter vuxenlivet eftersom jag längtade efter friheten. Känner jag mig fri nu då? På många vis, ja. Men de vuxna bojorna kanske är starkare? Alltså hur man bör och ska bete sig. Jag vänder på det och tänker vilken mental frihet man hade som barn. Vara bortbjudna och kunna somna om man blev trött. Sätta sig ner på marken om man kände för det. Man gjorde helt enkelt det som föll en in och det var accepterat. För att man var barn.
Vad är det att vara vuxen och vad är det att vara barn? Skeden i livet. Förvandlingen sker inte över en natt. Jag tycker att det är intressant att leva. Men att knyta känslor och färdigheter till att vara vuxen och att vuxenheten knyts till en ålder känns ibland förvirrande. Just nu kämpar jag med att ta mig loss från mina egna bojor. Det är så lätt att beskylla andra för kedjorna som ligger runt mina fötter och armar. Det börjar bli tydligare för mig att den som tillverkat kedjorna och som krampaktigt håller i dom är jag själv. Handlar nog om att gå från offer till att ta kontrollen. Den tanken ger mig kraft på nått sätt. Som de här kloka orden som en vän en gång sa:
"Jag är ansvarig utgivare av mitt liv".

4 kommentarer:

Anonym sa...

vilken fruktansvärt vacker text. den är hjärtskärande. fångar exakt ambivalensen mellan viljan att klara sig själv och önskan om att få bli vaggad till sömns och skyddad från alla faror av mammas trygga famn. jag känner igen det du skriver. inte minst nu i jobbsökartider, när det helt plötsligt går upp för en att man själv äör den som ska representera tryggheten för andra barn. det är så läskigt. redan vid den insikten hänger man på sej tunga ok och bojor av prestationsångest. jag längtar tillbaka jättemycket till barndomen, samtidigt vill jag ändå inte gå igenom den. jag trivs här och nu, men jag önskar precis som du att man kunde få lägga sej ner på golvet inne på ica och gråta hejdlöst när man är hungrig och kön är lång. Massa kramar till dej, du sätter igång så mycket tankar!

prylpinglan sa...

ja plötsligt går de så fort å man är så vuxen man vet inte riktigt hur de hände lixom.. å visst skulle de vara skönt att få vara barn ibland... somna var å när man vill skulle vara skönt... nu får man knappt sova alls. men du, jag tror inte fotbojorna är tillverkade av dig själv helt på egen hand... du vet det är inte ens fel att två träter... om du förstår vad jag menar. men visst skapar man sig sitt eget liv... de vägar man väljer å så... man vet ju inte hur de skulle blivit om man valt annorlunda... så jag tycker inte man ska fokusera på om... fokusera på frammåt. en gång fick jag höra att man inte kan ändra på någon annan men man kan förändra på sitt eget förhållningssätt till andra...
stor kram till dig från mig!

Ewa sa...

Nej förvandlingen sker nog inte över en natt. För mig tog processen lång tid. Först efter 40kände jag mig äntligen riktigt vuxen och det var en befriande känsla på något sätt..

Turid Holm Flaa sa...

For et godt innlegg som jeg kjenner meg veldig igjen i. Men det som var ekstra spesielt for meg var de bildene du hadde til. De to nederste er nesten identiske med to bilder jeg tok på en fototur nettopp. Har ikke blogget de bildene, kun noen i samme serie. Jeg syns det er så godt å se at det ikke bare er meg som setter pris på slike bilder. Takk for at du deler tanker og bilder. Klem fra meg