onsdag 16 december 2009

Idag är det den 16 december


Ingen speciell dag alls, men jag kände ändå för att dekorera en pepparkaka dagen till ära. Jag har ju helt klart fått lite pepparkaksfeber. Sånt som man gillar måste man ju rama in för att höja statusen. I mitt fall blev det ett stekt ägg och en gubbe med mustasch på pepparkaka. Får man verkligen knycka två tärningar ur yatzy-spelet och sätta på pepparkakan? absolut säger jag. För i skapandetsstund finns inga hinder.
Apropå vad som är tillåtet i skapandets stund så ogillar jag starkt ordet pyssel. Jag syftar främst på det pyssel som finns i skolan. Usch, säger jag bara. Jag syftar på alla jäkla tråkiga mallar. Istället för att barnen får använda sin fantasi ska dom försöka pyssla ihop något som aldrig blir lika "fint" som mallen. Som upplagt för att "misslyckas". Och ja, jag vet att det finns de barn som älskar mallar och känner sig trygga med det. Självklart vill inte jag som pedagog slita mallen ur deras händer......  men jag kommer ändå kämpa för att de skapande stunderna i skolan åtminstone kan få vara de stunder då elevernas arbete inte värderas efter rätt och fel. Jag kommer även vilja sträva efter att den fantastiska och oändliga värld av fantasier som barn har kan få komma till uttryck, och välkomnas i den skepnad den kommer i. Självändamålet i sig är inte pepparkakshuvudet med tärningar som ögon, utan den frihet och trygghet som gör det möjligt. Alltså inte vad-tänker-fröken utan vad-tänker-jag.

Jag är inne i mycket såna här tankar nu. Bäst att formulera mina visioner över min roll om framtida pedagog, innan jag glömmer det. Det verkar som att jag nämligen har fått jobb till våren, wii. Har inte skrivit papper än. Ska träffa rektorn på fredag. Berättar mer då.

Nu ska jag ägna mig lite åt plugget. (Ni missar inte den rafflande avslutningen av Bonde söker fru ikväll va!? jag kommer sitta bänkad).
Trevlig dag vänner!



11 kommentarer:

C. Tvillingmamma sa...

Jag håller med...barn ska alltid få skapa fritt,hade turen att få några år i waldorf skola,där finns de inga mallar för nåt,inte ens läroböcker,läraren måste själv vara påläst och berätta och informera och förklara så barn förstår och så gör man sina egna läroböcker. Underbart sätt att undervisa anser jag. Du får både,se,lyssna och återberätta i fär och form...

Grattis till jobbet! :)

Ewa sa...

Så himla skoj att du fått jobb!

Skulle jag missa ett avsnitt från Bonde söker fru. Icke..

Anonym sa...

åh vad jag gillar det steka ägget! ska själv baka pepparkakor i helgen, tredje omgången gillt! ska nog testa mej på ett stekt ägg då!
du kommer bli världens bästa pedagog! skulle gärna haft dej som lärare, om man hittar en spik och säger tjillevippen kanske kanske att man får bli liten igen.
Kram!

Tiger sa...

Jag är inte pedagog på något sätt, men utifrån all den tid jag själv spenderat i olika typer skolor så kan jag se en bra funktion med mallar/ramar. Utifrån givna förutsättningar är det ofta mycket lättare att komma igång och skapa. Men det är klart att man måste vara tydlig med att inget är rätt eller fel.

prylpinglan sa...

de mycket fint formulerade visioner. hoppas jagg lyckas formulera mina sen när de blir dags. känns som jag varit borta så länge från skolan att jag glömt allt vad pedagogik heter... å du super spännande med jobb ju! jag vill höra meeeera! kramis

Unknown sa...

Vilka roliga härliga pepparkakor. Hihi, jag har redan gjort robotpepparkakor för ett par dar sen. De väntar bara på glasyren som jag glömt köpa, och sen ska de hänga i granen :-).

Jag skulle vara glad om mina barn får en lärare då de börjar i skolan med sådana värderingar du har!

cocobrillo sa...

Hoppas du får jobbet!

Och du menade väl inte den rafflande avslutningen "Bonde söker fru", utan snarare av "Dysfunktionell person söker modersgestalt"

;P

Bara barah sa...

tack för att ni muntrar upp mig med jobbet och tror på mig, trots att inget är i hamn än. Intressanta synpunkter också gällande ramar eller inga ramar. Tack för din synpunkt, Tiger, över det positiva aspekterna med att ha mallar.

Robotpepparkakor står på min att-göra-lista, Littke perky.

Åh Cocobrillo hehe det var nog precis vad jag menade. Det där programmet är verkligen en skräckförtjusning! men ändå härligt.

Kramar

Lina sa...

Kom att tänka på när jag gick i högstadiet. Vi hade bild, skulle måla landskap i akvarell. Läraren visade en exempelbild med träd och himmel och luftballong. Det slutade med att minst halva klassen hade målat bilder med träd, himmel och luftballong...

Känner mig träffad, använder ordet pyssel (även enligt mig) alldeles för ofta. Men vad kallar man skapande som innefattar en mängd olika tekniner, färger och former? Hittar aldrig något bra ord.

Grattis till ev. jobb!

/Lina

Fröken Blund sa...

kikade in från solrum...
finfina pepparkakor. och min treåring säger ordet pyssel med sån vördnad så jag kan inte annat än att älska ordet;)
men jag förstår vad du menar. även om jag tror att det är bra med mallar. för att kicka igång. för att inse att man inte vill hålla sig till dem....

Bara barah sa...

Man ska ju inte bli en ordfascist heller. Så jag tycker inte ni ska sluta använda ordet. Men vi kan väl försöka vidga innebörden i ordet. Deal!