tisdag 15 december 2009

Skåda mitt första Pepparkakshus!



Jag kan aldrig minnas att jag har varit inblandad i ett sånt här bygge förut. Stolt som en tupp är jag! Jag har nu i ca 3 veckor haft ett kraftligt sug efter att skapa ett hus. Och igår hände det. Jag har lixom haft på känn att det här är min grej. Jag kan inte påstå att det ser ut som jag hade tänkt mig. Alla delar jäste ju så mycket i ugnen och ihopmonteringen ska vi inte tala om. Det är det där med propotionerna som Jonas påpekade; att taket ser ut som några modeller för litet och att huset blev en korsning mellan en villa och ett höghus. Sen kan man ju tycka att skorstenen är ganska kraftig i sammanhanget. I efterhand har jag även märkt att det bara finns fönster på övervåningen och vinden..... men vad gör väl det? riktigt stolt är jag.

14 kommentarer:

C. Tvillingmamma sa...

Stolt?! Tro fan de,klart snyggaste jag sett i år! Du e grym tjejen!!!

Så jäkla häftigt!!!

Du vill inte göra ett jag kan få med? :)

Unknown sa...

Så snyggt och gott det ser ut :-).

Tiger sa...

Jättefint! Jag har aldrig byggt ett, bara smygätit upp ett...

prylpinglan sa...

propotioner va e de... de e ju ett underbart hus! gu så fint! sånt vill jag med ha! kramis

Bara barah sa...

Tack! appro på det där med att vilja käka upp pepparkakshus så måste de ju vara jäkligt dammiga efter nån månad (bara en tanke.. men tro mig att det här ska käkas upp.... i typ mars hehe)

Anonym sa...

hallå det där var ju det mest fantastiska hus jag skådat! älskar speciellt de små svartbruna knopparna runt fönstret och som du har som dörrhandtag! hur gjorde du dem!? nästa år kan du ställa upp i arkitekturmuseets årliga pepparkakshustävling! när man sedan går på pepparkaksutställningen brukar man bli full av inspiration! kanske ska vi ta en sväng dit på torsdag och ta fikat där istället? Kram

Maria sa...

Åh, det blev ju helt underbart fint! Visst är det roligt att bygga pepparkakshus?! Men proportioner mm stämmer aldrig för mig, men det hör liksom till.

Bara barah sa...

Helena: ja bra idè, har faktiskt tänkt att jag ville dit och titta.

Bara barah sa...

Maria: ja det är faktiskt riktigt skoj, och köket blir riktigt kletigt och mjöligt:-)

prylpinglan sa...

men dit vill jag oxå åka... kan vi inte gå allihopa på fredag??? tror inte jag kan på torsdag....

cocobrillo sa...

Shetasnyggt juh! du e en naturbegåvning!

miriam sa...

WOW! Vilken konst, jag skulle typ vilja bo i det där huset! Och att du har gjort alla delar själv, utan att köpa de tråkiga standardiserade satser som finns i affären det är dubbel pluspoäng! Ska du äta upp huset sen?

Bara barah sa...

Miriam du får gärna flytta in hehe, dock finns det ju som sagt inga fönster på nedre vån.

Och jag har inga planer på att äta det. Tycker inte pepparkakshus ser goda ut alls, men jag ser fram emot rivningen. Du och Helena får gärna äta upp det!

Libby sa...

Det var det häftigaste pepparkakshuset jag sett i år! Punschpralinerna på taket var pricken över i. Ditt första? Herregud, då säger jag som tidigare kommentatorer: Var med i tävlingen nästa år!