onsdag 30 september 2009

Kvinnor som hatar böcker.

Just nu läser vi ett moment under kursen som handlar om hur viktig skönlitteraturen är för barns språkutveckling. Vi pratar bl a om hur man inspirerar barn att vilja läsa. Hur vi som lärare sitter på en viktig roll att öppna upp bokvärlden för barnen. På ett seminarium förra veckan erkände jag en grej för hela klassen. Att jag inte gillar att läsa böcker! Jo jag har försökt och jag fortsätter att försöka, fast nja. Jag har faktiskt aldrig erkänt det förut. Som vuxen upplyst människa ska man ju gilla böcker. Det tillhör normen. Det har resulterat i att jag har köpt massa böcker och försöker, lådsas, läser halva boken, baksidor eller några kapitel. Jag har liksom inte ro till att läsa, eller nått sånt. Fast grejen är den att jag tror att det är en fantastisk värld som jag går miste om. Så jag ska göra allt jag bara kan för att försöka gilla böcker och försöka inspirera kommande elever. Kanske kan jag ha en extra förståelse för dom stackarna som är som mig. Alltså som helst läste Kalle Anka-pockets och nu helst läser tidningar.....
I söndags såg jag "Män som hatar kvinnor". Fullkomligt älskade den. Helt fantastisk. Imponerande för att vara en svensk film. Sån närhet och råhet. I love... Dagen efter, alltså i måndags gick jag och såg "Flickan som lekte med elden". Helt såld är jag. Har Noomi Rapace/Lisbeth Salander någon fanclub som man kan ansluta sig till? Som alltid när man nämner dessa millenium filmer så får man frågan: Har du läst böckerna? Ni kan nog räkna ut svaret. Och jag har inga planer på att läsa dom heller.

6 kommentarer:

Ewa sa...

Du som undrade idag... Hörde just att den tredje filmen i serien har premiär 27 november..

Bara barah sa...

weeeeii tack Ewa!

Maria sa...

Har inte tänkt på det. Att det faktiskt finns de som inte tycker om att läsa böcker. Även om jag iofs har en man som aldrig läser skönlitteratur (bara forskningsrapporter = jobb!) Och jag har ju också två bröder som inte heller läser böcker, så det är ju klart att det finns.

Men det finns så väldigt många skatter att läsa, så lite missar du allt...men då får du kanske annat som vi som sitter med näsan i en bok inte hinner upptäcka förstås.

metamorphosis sa...

Alla kan ju inte alltid gilla allt... inte så att jag eg. inte gillar att läsa skönlitteratur, jag bara inte gör det just nu. Det finns så många andra saker jag vill lägga min tid och energi på! :-)

(eller iofs, ett gäng barnböcker, lästa högt med lite dramatisering blir det ju varje vecka...)

(den triologin har fö inte heller jag tänkt att läsa, iaf inte ännu på ett tag - men filmerna har/kommer jag att se!)

cocobrillo sa...

Jag tror inte jag började läsa böcker "på allvar" förrän för bara ett par år sedan. Och nu har jag inte tid/ro.. Så du är inte ensam!
;)

C. Tvillingmamma sa...

Du är inte ensam...ja gillar inte heller att läsa...lyssna på ljudböcker däremot! Då kan man göra nytta samtidigt :)

Män som hatar kvinnor,har inte sett den än...men förra sommaren spelade dom in delar av filmen på ett slott ja jobbade på :)

Gjorde bort mig brutalt inför Marika Lagerkranz med att säga :jag äskar dig....ja menar jag älskar en film du varit med i...*scuk* Aaa...de e ett minne d med :)

Tack för påminnelsen :)