tisdag 19 maj 2009

Det här är Viktors träd!

I söndags målade jag ett stort träd på Viktors vardagsrumsvägg. Trädet fick bli svart likt en silhuett. Det sträcker sig från golv till tak. Jag utgick ifrån en bild på det riktiga trädet. Det trädet finns i Thailand. Och för några år sen var det just det här trädet som räddade min vän ur vågen. Han åkte tillbaka till Thailand på 1-årsdagen för tsunami katastrofen och då fotograferade han "sitt träd", det som räddade hans liv... Det tog exakt hela dagen. Jag kom till Viktor på förmiddagen och vi käkade frukost ihop sen började jag målandet av väggen medan Viktor fixade kaffe och mat till mig hela tiden, agerade dj, hängde osv....... Det blev en grymt skön dag. Jonas kom joggande förbi och käkade middag med oss sen. Under kvällen blev trädet klart. Det känns otroligt hedrande att jag fick det fina uppdrag att föreviga detta träd som nu har blivit en symbol för - livet.

11 kommentarer:

Krickelin sa...

Jag ryser när jag läser.... Vad häftigt, vilken grej. Det blev ju dessutom skitsnyggt. Duktiga du!

metamorphosis sa...

oj, blir alldeles tagen av det du skriver... vilken tur att trädet stod där, vilken känsla att få vara med och föreviga det...

Viktor sa...

Nu har jag kommit hem två kvällar i rad och blivit överraskad av mitt träd. Det sitter perfekt där väggen i mitt vardagsrum. Perfekt!

Tozen tak, som min pappa hade sagt, för målningen Sarah.

Anonym sa...

vad fint du skriver och vilket otroligt vackert träd. vad himla bra du är! förstår att det var en hedrande uppgift. Blev väldigt tagen av V:s historia. Kram

prylpinglan sa...

ja de blev jätte fin! å de är en fin symbol för livet! berättelsen om trädet var verkligen rörande. livet är skört. man ska vara tacksam inför livet.

med nål och tråd sa...

Wow. Är det det man kallar livets träd?

Bara barah sa...

Jag blir rörd av allt fint ni skriver, tack!
Livets träd var en passande beskrivning.
Vilken tur att du fortfarannde gillar det Viktor. Du vet vad som händer om du tar fram rollern och vit färg.... hehe. Jag blev själv
mikket nåjd. Puss

angelmax sa...

vackert.... att mötas varje dag av en bild som ger en den där tanken som kan vara så lätt att glömma "vårda varje dag i livet"

George sa...

Hej Sara!

Wow, det här var jättefint. Bra gjort!
Kul att du gillar min blogg, jag gillar din!


Hoppas du har det fint :-) Kram George

flickanochtanten sa...

jag ryser när jag läser om det. jag ser det framför mig, trädet som stod kvar. och vännen som höll så hårt. det var klart ni skulle föreviga det, ha det som en ständig bildlig livlina.

makiato sa...

Så fint att få ha trädet hos sig varje dag...