torsdag 26 februari 2009

Regnbågsdjuren

Jag var på Naturhistoriska igår. Måste passa på att slå ett slag för rainbow animals utställningen för er som inte sett den ännu. Utställningen är liten, men ack så viktig.
Citat ur programbladet:
Vild, vacker, klock, dum, ond, vis....
Vi tillskriver ofta naturen mänskliga egenskaper.
Vi människor utnyttjar djuren som en spegel för våra egna känslor.
Men naturen är inte alltid vad den ser ut att vara.
Hos dvärgchimpanser är homo/bisexualitet lika med hög status.
På utställningen får man lära sig att djuren inte tycks kategorisera sexualitet i bi-,homo-,hetro-.
Man är sexuell och vissa djur hänger i hop med en partner hela livet oavsett kön. Min vän Helena berättade att första barnboken som skildrar djur som är homosexuella har kommit - It takes 3 to tango. Den handlar om två pingviner av samma kön som blir kära. Den måste jag genast läsa tror jag.

6 kommentarer:

Maria sa...

Ja, finns ju de som påstår att det skulle vara onaturligt med bi-homo, men jag tror istället att det är naturligt och alltid funnits bland djur och människor.

Anonym sa...

Hej vännen, såg när jag kom hem att jag rört ihop boktiteln. det korrekta ska vara: and tango makes three. en otroligt fin bok. du får låna den när du vill!
Kram och ha en fin söndag! /Helena

Anonym sa...

är det verkligen rätt att applicera ett normsystem skapat av människor på djurvärlden. Istället för att hävda att homo och bisexualitet finns i djurvärlden borde vi väl ifrågasätta vår egna hetronorm.

Daniel sa...

Äntligen nån som fötstår!

Anonym sa...

Kolla in min blogg det är något till dig där :)kram

Bara barah sa...

Ni e så kloka! Frappe släng gärna mer av dina genuskunskaper på denna bogg, du e grym å behövs!