tisdag 17 februari 2009

Spring i benen låter fjong!

Jag har praktik i en klass 4. Igår gjorde vi ett studiebesök till Stockholms Moskè på Medborgarplatsen. Vi fick ett guidat besök på en timme. Vad som fascinerade mig utöver vistelsen i Moskèn var barnens reaktion när vi kom in i det största rummet som kallas "bönerum". Rummet har inga möbler för att ge utrymme och lugn inför bönen. Fina ornament pryder väggarna och en grön heltäckningsmatta täcker golvet likt en gräsmatta. Rummet tar ca: 2000 personer.
Det är någonting med stora fria ytor. Jag kan inte sätta fingret på det men "det" tycks tala ett tydligt språk. Som oftast lyssnas till av barn. Jag kan tänka mig att budskapet kortfattat är något i stil med; - spring allt vad du kan!
När vi då klev in i bönerummet såg jag som gick längst bak hur barnens rörelsemönster började ändra karaktär. Tempot vreds upp. Jag bevittnade hur majoriteten av barnen lyssnade till "rösten" och instinktivt laddade för att avfyra ett spring/hopp/skutt............... -sssssssssssssshhhhhhhhh inge spring! Dessa ord kom från mig. Alla stannade till och fann sig. Under resten av besöket höll samtliga barn sina ingivelser i schack. När det var slut fick man stillsamt gå runt och ta bilder. Jag gick ut mot entrén och där våra ytterkläder hängde. Jag märkte att några hade hamnat på efterkälken. Tänk er en spänd pilbåge. Där bågen har spänts mer och mer för att till slut släppas.....fjoooong! med en okontrollerad fart flyger pilen fram......Jag gick in i bönerummet igen där.....fjong! sprang minst sju barn runt i cirklar, hoppsandes skrattandes, rullande på golvet och stående på huvudet. Jag tittade även till de barn som redan klätt på sig och gått ut. Ingen av de barnen befann sig på marken, utan fjong hängde de på räcken/muren och i träd..... jag fick en stark insikt om syndromen barn uppvisar när de drabbats av spring i benen/myror i rumpan..... jag fick även en insikt om vad fantastiskt härligt det är!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad härligt det låter! du beskriver så bra! exakt så är det! kan nog jämföras med när man håller på att dö av skratt under t.ex. ett seminarium, men man absolut inte får skratta och så fjong smäller pilen av och man bara dör där mitt framför läraren i okontrollerat garv! om man visste att det hade varit tillåtet hade det inte vart lika lockande. samma gäller med din kaffeincident! om du hade haft tillåtelse att dricka kaffe i föreläsningssalen hade du aldrig spillt ut allt över hela trappan tex! som lärare önskar jag att jag vågar bli en sådan som bryter mot vissa mönster. ditt inlägg fick mej att tänka efter. ja men faktiskt. jag ska nog fortsätta leka med citronerna på vfun tillsammans med barnen, för det är faktiskt kul att leka att de är en extramun. det har inte de andra lärarna förstått. men vad är egentligen grejen? barnen äter ju ändå upp maten, men har samtidigt kul! det är ju underbart!
ojoj vad långt det blev.. men måste samtidigt säga att jag hade åxå sagt "inget spring här barn" om jag va i din sits för det handlar ju om respekt åxå. men bara tanken av att man skulle kunna få springa runt som man vill, äta som man vill eller skratta som man vill kan faktiskt få pilbågen att spännas. i den parallella verklighet som kallas fantasi. /helena

Anonym sa...

hej! va skönt att höra att inte alla par har mys pys på hjärtedan ;) synd att du jobbar ikväll då vi ska ha en liten vin och poesi(ellernåt) kväll på bara vi! när ska vi ses då?!! kraaam