torsdag 2 juli 2009

Speldosan byttes till en plåtburk

Jag hittade min gamla speldosa i källaren hos mamma. Det var så länge sen jag såg den. Jag hade nästan glömt bort att den existerade trots att jag har lekt så mycket med den. Märkligt det där hur något som en leksak kan glömmas bort fasten den har varit så central i mitt liv vid någon tidpunkt. Fast det som är märkligast är hur det i samma ögonblick som jag ser dosan spelas upp en massa glömda minnen. Det är som om dosan har sparat en massa minnesbilder och känslor som välde upp när jag öppnade dosan och såg balerinnan dansa till den välbekanta melodin.... skrämmande nästan. Vackert.... och lite sorgligt. Sorgligt därför att vissa barndoms minnen inte är så sockersöta som dosan, fast vacker därför att jag fortfarande älskar ballerinor och fjärilar.
Enda skillnaden mellan mitt barn-jag och vuxen-jag är att speldosan har byts ut till en plåtburk. Och att den dansande ballerinan har blivit en sovande limpa.

1 kommentar:

prylpinglan sa...

vilket sött inlägg :)
jag har oxå en sån speldosa med primaballerina, men jag använder den fortfarande... hihi... den står där med mina fina halsband... bara för den e så söt!