torsdag 8 oktober 2009

Barahs lyxlunch

"Proffsiga" bloggar ger ju förslag på matlagning och bak. Här kommer mitt försök.... Den här lyxiga tonfiskburgaren komponerade jag ihop till lunch idag. Så här gör man för att få ca 3 burgare:
Ingredienser:
1 burk tonfisk
2 morötter
ca 10 gröna oliver med chili
2 champinjoner
2 ägg
1 tomat
linfrön, sesamfrön, pumpakärnor
salt, timjan, berbere och färsk basilika
Pågens "fröjd" bullar
pesto
Vispa ägg i en bunke. Krydda med salt, timjan och berbere. Riv morötterna, skiva oliverna, skär champinjonerna i små bitar och blanda i. Häll i lite linfrön, pumpakärnor och sesamfrön.
Ta nu upp en näve "smet" i handen forma till en biff, lägg i stekpannan med lite olja. Och ja, dom vill gärna falla sönder, men det bryr man sig inte om.
Skär brödet i mitten, och bre den med pesto. Lägg på skivad tomat och färsk basilika. Sen på med tonfiskburgaren. Garnering: Oliver på en tandpetare sticks i burgaren.
Ja, då va de Klart!

7 kommentarer:

HELLO TIGER! sa...

Haha, jag älskar oliverna på toppen! Men mackan kan jag inte äta, då jag är vegan.

prylpinglan sa...

ååå såg ju super smaskigt ut! fixar du sånt gott så kommer jag gärna på lunchdejt!!!

Anonym sa...

hallå, hur gott låter inte det där!? det ser dessutom sjukt gott ut! gourmet så det skriker om det! bjud hem mej genast! Puss

Anonym sa...

Å är det "Jamie Oliver" man sätter på tandpetaren? :) Jag kommer gärna på lunch i helgen.. vilken dag passar? puss puss

Bara barah sa...

haha ni e så roliga! Jamie Oliver! klart jag ska bjuda hem er på gourmet lunch fast i helgen jobbar jag. Men nästa vecka......

puss

Johanna.B sa...

Det ser förträffligt gott ut. Lite inspiration inför fredagsmyset Tack så mycket!

Kram
/Johanna

C. Tvillingmamma sa...

Får man be om hemleverans? :)