tisdag 20 oktober 2009

Kroki

I söndags var jag på kroki med Erika. Det är svårt. Men sååå roligt. Det var längesen sen sist. Det är härligt efteråt. Jag upplever att man inte bara utvecklar sin teckning när man går på kroki. Utan även någon sundhetstanke. Det är något väldigt naturligt och härligt över hela sessionen. Nakenheten känns så självklar. Man observerar utan att värdera. Inte alls som när man tittar på sig själv naken framför spegeln.
I ett litet bohemiskt café på Södermannagatan. Halva cafét delas av med endast ett skynke. Och där sitter vi som ska måla kroki. Medan man tecknar hörs en mix av orienten och rock genom högtalarna. Det är skönt att det inte är tyst när man tecknar. Tyvärr aktiveras ju ofta min skrattådra när det är lite för tyst.
Varje söndag mellan 18-20 är det drop in kroki, 60 kr. Häng på nästa söndag vettja!

9 kommentarer:

Lina sa...

Svårt, men roligt och du är duktig! Det ser lätt, mjukt och skönt ut på dina bilder, även den inte alltför lättsamma ställningen.
Har länge tänkt att jag borde gå på kroki på slottet i min stad, synd nog har det aldrig blivit av...
Tack för att du delar med dig!
/Lina

Anonym sa...

oj vad sugen jag blev på att teckna kroki nu!senaste gången var ju den där gången med dig och hon med tampongsnöret! jag håller med dej om sundheten, man ser bara en vacker kropp, oavsett hur den ser ut för man fokuserar på alla kurvor och vinklar och vrår. riktigt fina teckningar har du gjort åxå! jag är imponerad å det djupaste! Puss!

Anonym sa...

Va fina de blev! Hoppas vi kan gå nästa söndag:) Helena - jag har hört om tampongsnöret.. oj oj jag hade dött:)

Sarah tack för vinet och allt vi ses snart! kram

cocobrillo sa...

Å vore superkul å följa med nån söndag!

metamorphosis sa...

Åh, kroki som är så kul!

Kan även lägga till att det är rätt nyttigt för ens kroppsuppfattning och acceptans för sin egen kropp att sitta modell. Att bli decimerad till linjer och skuggor och uppskattad för att man faktiskt ser ut som man gör och inte dömas utifrån nån standardisera mall.

C. Tvillingmamma sa...

...inte målat kroki på flera år...gud va sugen jag blir...!

Bara barah sa...

Bra då kanske vi blir ett helt gäng nästa gång!

Daisy sa...

Ja, det är kul med kroki. Och du är ju skitbra på det! Jag gick en kurs när jag bodde i Göteborg för många år sedan. En av våra modeller var en man som riktigt njöt av att stå naken inför oss. Jag protesterade genom att aldrig rita hans pick. När jag var 16 stod jag själv modell på ABF. Idag fattar jag inte hur jag vågade.

Bara barah sa...

Åh jädrans vad modig du är Daisy! Fast lite halv sugen är jag att prova nån gång. Får nog dra några järn innan;-) kul att du gillade skisserna!