fredag 9 oktober 2009

Vem har tid att jojja?

Jag tittade nyss på programmet Efter tio . De pratade om det vanligt förekommande; att inte ha tid. Att inte ha tid för sina barn, vänner, partner, sig själv..... ja att inte "få ihop det". Samtidigt sitter jag här och planerar min jobbhelg på Kortis. Jag funderar på hur vi ska disponera tiden. Lustigt egentligen hur vi talar om- och definierar tid. Vad är tid? Vad är det att inte ha tid? Vem kan ge en definition av vad tid är? Jag tänker att tid är väl något vi i allra högsta grad har. Tiden är ju något pågående, något som har varit och något som ska bli. Varför har vi hittat på uttryck som; jag har inte tid, jag skulle vilja ha mer tid... nonsens. Det går inte att få mer eller mindre tid. Tiden går ju på maxgräns hela tiden. Den är ständig och jämn i sitt flöde.
Jo jag upplever också att det "saknas tid" eller att "jag slösar bort min dyrbara tid" ibland... men det är normen kring det här som jag som vanligt ifrågasätter. Jag menar normsystemet berättar för oss vad som är vettigt att ägna sin tid åt och samtidigt vad som är värdelöst och slöseri med tid. Detta leder ju till att jag och många med mig går och stressar upp oss över hur vi borde disponerar vår tid.
Parallellt med det här, har vi en retorik i samhället som lurar oss in i illusionen av att vi kan laborera med tid; skaffa mer tid, vinna tid, slösa tid, få mer tid, få mindre tid.....
Det är inte tiden vi kan laborera med utan vad vi gör med tiden/under tiden. Känns skönt att ha ägnat förmiddagen åt att fundera på det här. Bilden som jag har målat har jag döpt till "Jojjo Girl". Hon ägnar mycket av sin tid till att just jojja.......
Jag börjar jobba kl 15:00 idag och slutar kl 15:00 på söndag. Det betyder att jag inte har tid att blogga eller umgås med er på hela helgen.
Jag önskar er en tidslös och kärleksfull helg!

4 kommentarer:

Anonym sa...

vilket otroligt vettigt inlägg! synd att man fastnar i den där tidshysterin bara. Det är så svårt att ställa sig utanför samhället och ta allt som det kommer. även om det är min dröm. i den perfekta världen skulle ingen uppfunnit klockan...
Ha en fin helg du med med alla rara ungdomar! Kram och kärlek från helena

Toril sa...

Skönt inlägg! Har också bloggat om det en gång..under rubriken: Får vi de barn vi förtjänar? Har också många tankar om att tiden är den samma hela tiden. Frågan är ju vad vi gör med den. Å rent demokratiskt sätt får vi alla lika mycket tid varje dag. Det är det enda i samhället som är rättvist. Faktiskt. Ha en fin jobbhelg!

metamorphosis sa...

Ja du, tiden, denna tid...

Lustigt att den, som liksom inte är något och som vi hur som helst inte kan påverka hur mycekt vi än skulle vilja, kan skapa så många måsten och så mycket stress...

Maria sa...

Så himla klokt skrivet!!
Jag upplever ofta att jag har för lite tid, men tiden är ju det enda som är rättvist fördelat. BAra olika mycket att fylla den med...
Jag ska försöka uppskatta allt jag gör som lika mycket värt, så att jag slutar känna att jag "slösar" med tid...eller iallafall ha gott samvete för tid som kanske inte blir fyllt med det allra effektivaste.