torsdag 2 april 2009

animalist

Pratade precis med mamma och hon har bestämt sig för att bli vegetarian Om mamma har gjort valet att nu bli vegetarian, undrar jag vad hon var innan? Det är så lustigt när man tänker på det, att vi säger att vi ÄR en massa saker. Det är oxå lustigt vilka innebörder vi tillskriver dessa ÄR. Vegetarianer är ju ett hippie/konstnärsfolk med bruna kläder, dreads, mycket armband som lyssnar på Bob Dylan och odlar Marijuana på bakgården. Som vegetarian äter man främst linser, bönor, groddar och sånt. Man är en nyttig person som brinner för att rädda den utrotningshotade torsken. Ska bli intressant att se om min kära mor anammar något av dessa attributer. Vi som utgör normen behöver inte identifiera oss med en identitet som allätare. De som avviker däremot.... vad är motsatsen till vegetarian? animalist? Som vägrade äta grönsaker, frukt och böner och endast sånt från djurriket.
Här om kvällen sa J att han inte orkade fixa middag. Han sa att han tänkte äta något vegetariskt. Min inre bild om vad hans middag skulle innehålla krockade med den verkliga tallriken; havregryns gröt med sylt och mjölk.
PS. mammi jag är stolt över dig och ditt val att "go green". Tror på det!

3 kommentarer:

prylpinglan sa...

jaha är alla vegitarianer sånna??? :P
när vi inte orkar laga middag brukar de oxå bli typ gröt eller mjölk å flingor... (men jag skulle nog inte kalla de vegitariskt ((tänker sallad)) å inte kulinariskt heller ((tänker på npn smak upplevelse))... snarare bara "Enkelt") Är man då en Enkelist?

Ja hur som helst så är vi bara Enkelister i så pass grov utsträckning de veckor vi inte har trollungarna hos oss... men när man e stressad å inte orkar laga mat de veckor vi då har trollungarna... hur gör man då??? Jo idag blev de pyttipanna...

Kramis från bullen

Anonym sa...

jag tänker alltid att vegetarianer är duktiga. det bara ploppar upp så i hjärnan "vegetarian=duktig". det är nog för att jag tycker att de gör en väldigt svår och tung bedrift i och med att de avsäger sig kött. något jag aldrig skulle kunna för att jag i princip bara gillar barnmat = köttmat (köttbullar, korv, spagetti å köttfärssås, hamburgare osv)jag skulle vilja bli en vegetarian! så hälsa din mamma att hon är duktig i mina ögon!

Bara barah sa...

Hahaha ni e roliga!

Prylis - Enkelist! kul ord bätre än animalist, jag tror man kan kalla mig både enkelist och smörgåsist.

Helena- håller med om duktighetsfaktorn, min kära mor utövar ju även yoga och meditation, många duktighets poäng bara där ;-)