fredag 3 april 2009

Damernas

Förra helgen var jag på vintagemässan på Enskilda Galleriet. Trevligt och dyrt kan jag sammanfatta det med. Jag inhandlade en gammal portfölj, en modetidning från 1953 och en liten grej till en "liten tjej" som skulle ha sett världens ljus den 28:e ;-)
Är nog mest nöjd med tidningen som innehåller roliga reportage och fina Dior klänningar. Man slås av att det inte har hänt så mycket på 56 år. Det centrala är hur du fixar den snygga slanka kroppen. Vad som skiljer nutid från dåtid är metoderna till att nå den perfekta kroppen.
På mitt-uppslaget är det stort reportage om korsetter. Man får även veta att korsetten är svaret. Den trollar nämligen bort fula linjer, och ger dig din ideal kropp. Själv var jag uppe kl.07:30 och joggade (så fick jag det sagt). Varför använder vi kvinnor inte korsetter idag?
Jag menar risken att svimma för att korsetten snörats för hårt, borde va smällar man få ta. Eller som det klassiska ordspråket lyder; vill man vara fin får man lida pin. Jag drar dock slutsatsen att funktion inte stod i centrum på 50-talet. Jag menar en korsett är ju inget man hoppar i, och "Amerikas mest efterfrågade BH" tror jag inte att en ammande mor skulle köpa.....
Fast nu när jag tänker på det funktion vs. snygghet? Jag tror att jag lägger ner joggningen och satsar på att byta ut bikinin till en badräkts-korsett.

1 kommentar:

Unknown sa...

åh vilken härlig blogg du har!
ska genast läsa vidare o lägga till i bokmärkena.

kram