tisdag 7 april 2009

Julen varar än till påska....

Varje morgon när jag är ute och joggar (oj då fick jag det sagt igen här på bloggen) så springer jag förbi den här granen. Den har legat på samma ställe i typ en vecka. Eftersom jag vet det, kan man ju dra slutsatsen att jag har har joggat varje dag i mer än en vecka, hör och häpna. Som en instickare har jag läst på systers blogg att hon är flitig å joggar - bra Johanna!
Ok, tillbaka till granen.
Personen som kände att nu lagom till påsk kan det vara läge att göra sig av med granen har nog lyssnat noga på "Nu är det jul igen". För i den melodin får man ju klart och tydligt veta att; "julen varar än till påska...". Här i låten kommer ett viktigt Fast;
"..fast det var inte sant, fast det var inte sant
för däremellan kommer fastan".
Jag har fastat ett fåtal gånger och tycket att det är en fantastisk grej på många sätt. Den ortodoxa fastan innebär till skillnad från ramadan att man får äta när som helst, men inget animaliskt. Man blir en vegan helt enkelt. Tanken är att känna på hur det är att inte ha mat i överflöd. Man ska försöka att vara givmild och tänka mycket på medmänniskor i svältande situationer. Okay nu bor vi i ett land där det finns mycket " vegan mat" men ändå. Slutklämmen när påsken kommer och man får äta all den mat som lagats - vi snackar njutning på hög nivå! Åhh det vattnas i munnen bara jag tänker på det. Jag fastar som sagt inte i år, men andra släktingar gör det så det kommer det vankas "soulfood".

1 kommentar:

Anonym sa...

jajajaja vad du joggar! himla tjat! ;) haha nej jag skojar! du är världens duktigaste! och snart får du mej på släptåg! rättare sagt imorgon! åh så roligt tänker du nu och suckar eller hur! :) jag gillar bilden jättemkt! den gjorde sig som polaroid! jag skulle vilja testa att fasta, som en personlig utmaning. puss/Helena